Melkein Euroopan huipulla

Palaan vielä Ranskaan. Sillä aikaa kun mies valmistautui kisaan, tai toipui siitä, meillä oli likan kanssa aikaa vähän tutustua Chamonixia ympäröiviin maisemiin. Aikamme kisakaupungissa oli vähäistä ja enemmän tai vähemmän univajeen siivittämää (meillä kaikilla), joten kovin syvällisesti emme ehtineet Chamonixiin tai ympäristöön tutustua. Jotain ehdimme kummiskin nähdä ja meidän tapauksessa valinta on lähes aina joku luontoreitti.

Chamonix sijaitsee kilometrin korkeudessa, laaksossa jota reunustaa Alpit. Kaupunki kärsii huonosta ilmanlaadusta, ympärillä on mm jätteenpolttolaitos ja liikennekin rasittaa ilmaa saasteilla, jotka jäävät laaksoon. Kaunis paikka, mutta ongelmansa sielläkin.

Chamonix on tunnettu laskettelijoiden keskuudessa. Kaupunki vetää paljon talviurheiluturisteja Alppien vuoksi ja sieltä löytyykin monelaisten kauppojen ja lukuisten ravintoloiden lisäksi paljon erilaisia majoitusvaihtoehtoja. Mielenkiinnosta silmäilin aina välillä ravintoloiden ohi kulkiessa heidän menujansa ja kyllä siellä aina välillä oli tarjolla myös gluteenitonta tai jopa vegaanista syötävää.

No joo, takaisin asiaan. Halusimme tyttären kanssa käydä ylhäällä Alpeilla ja kerta aika oli puuttellista eikä sinne jalan kapuaminen tullut kysymykseen (taitais jäädä multa tekemättä vaikka ois aikaa, rankka ja vaikea reissu, joka on vienyt mm 2 suomalaista kuolemaan 2 vuotta sitten) päätimme ottaa kuuluisan Chamonix-Aiguille du Midi köysiradan ylös.

Aiguille du Midi ( pysäkki 3777m korkeudessa) on erittäin suosittu nähtävyys, joka vetää puoleensa liki puoli miljoonaa turistia joka vuosi. Joskus hissijono on pitkä, eli varaudu seisomiseen. Meillä oli tuuria ja selvisimme alle puolen tunnin jonottamisella.

Edestakainen lippu ylösAiguille du Midiin maksaa  58,50 euroa. Mitään halpaa lystiä se ei siis ole, mutta jos tänne asti tulee niin kyllähän Euroopan huipulla on käytävä. Kesäisinkin ylhäällä on yleensä kylmä, lämpötila saattaa olla jopa -10, joten ota lämmintä vaatetta mukaan vaikka alhaalla olisi kuuma.

Ylhäällä huipulla on mm ravintola ja matkamuistomyymälä sekä pari terassia, jossa voi ihastella maisemia ja syödä eväitä. Me saimme huipulle tullessa vuoronumeron hissiin saatesanoilla ”kahden tunnin päästä teidän hissi lähtee alas” Tytär oli tästä hyvin pettyny, hän luuli että voi ylhäällä lähteä tekemään patikointiretkeä 😀 Kokeneet kiipeilijät jatkavat usein tältä pysäkiltä Mont Blancin huipulle, joka on siis 4810 metrin korkeudessa.

Köysirata avattiin vuonna 1955 ja viime vuonna se uusittiin. Viimeisin pätkä oli pelottovin. Plan de l’Aiguillessa vaihdetaan vaunua ja sieltä ylös huipulle matkalla ei ole yhtään tukipilaria. Matka  Plan de l’Aiguillesta on 2500  metriä. Noiden köysien varassa se raskas vaunu roikkui.

Matka kestää Chamonixista 20 minuuttia. Vähän jänskätti tuolla roikkua. Vuoristoradasta selviää sentäs vähän nopeammin.

Sanoin tyttärelle, että mitä jos tää jääkin jumiin? Siihen se vastasi ”Älä ole naurettava! Ajat joka päivä autolla ja liikenne on tilastollisesti paljon vaarallisempaa, miksei se pelota?” Niin, hyvä kysymys. Pitäisi muistaa ajatella järkevästi eikä antaa pelolle tilaa.

Ylhäältä menee myös 30 minuuttia kestävä köysiratareitti Italian puolelle. Tämä oli vanha vaunu, jätetty roikkumaan muistona menneiltä ajoilta.

Viikko vierailun jälkeen uutisissa kerrottiin onnettomuudesta, joka oli tapahtunut köysiradalla. Kova tuuli oli sotkenut vaunut ja vaijerit. Ihmiset jäivät jumiin yläilmoihin. 48 ihmistä pelastettiin helikoptereihin, mutta myrskytuuli keskeytti pelastusoperaation yön ajaksi. On siinä ollut jännät paikat monella. (mietin muuten että pissa- tai kakkahätä yläilmoissa ei ole kiva kaveri 😛 )Vaunuissa oli alunperin 110 ihmistä, kaikki pääsivät turvaan seuraavana päivänä. Tämä oli toinen onnettomuus historian aikana, aikaisemmin on sattunut yksi kuolemaan johtanut onnettomuus. Tilastollisesti siis edelleen turvallista.

Ylhäältä aukesi hulpeat maisemat.

Chamonix näkyi alhaalla laaksossa.

Osa rinteestä oli jään ja lumen peitossa ja reippaat kiipeilijät tulivat jalan paikalle. Ilma oli muuten ohutta tuolla. Sen huomasi heti kun astui vaunusta ulos! Pian siihen tottui, mutta rappusia kävellessä hengästyi nopeasti.

Kokeneilla kiipeilijöillä oli oikeanlaiset varusteet ennen matkaan lähtöä.

Rinne oli jäässä ja ilman jäärautoja sieltä voisi tulla persmäkeä alas. Tai pahimassa tapauksessa tippua rotkoon.

Me oltiin turisteja, joten varustelu oli sen mukaista 😉 Tällä kertaa oli lämmin ylhäälläkin, joten likka ei laittanut päälle mukana olleita pitkiä housuja.

Melkein Euroopan huipulla.

Mielelläni olisin pidempääkin maisemia ihastellut.

Mies tuumasi myöhemmin että hän voisi huippua joskus tavoittaa likan kanssa kiipeämällä.

Mä en ole varma haluanko mukaan, rankkaa se tulee olemaan ja ohut ilma tuo omat vaikeutensa. No aika näyttää. Onneksi siellä on tullut käytyä hissin avustuksella.

Takaisin ”maan kamaralle” ja Les Houchesiin, jossa meillä oli loma-asunto. Sieltä lähdimme eräänä päivänä koko porukka Bellevuehen, joka sijaitsee 5 minuutin köysiratamatkan päässä, 1800 metrin korkeudessa. Kallista oli tämäkin lysti, lippu maksoi 17 euroa kappale.

Ylhäältä lähtee lukemattomia polkuja ympäri Alppeja.

Heti köysiratapysäkin vieressä on pieni ravintola. Osa nautti auringosta ravintolan nurmikolla lepotuoleissa.

Tämä samainen vuoristo näkyi myös yhdessä ylemmässä kuvassa, huomasitko? Nyt oli näkymä 2 kilometriä alempaa.

Lähdimme likan kanssa kävelemään polkua pitkin. Mies oli tullut 12h sitten maaliin eikä jaksanut kauheasti kävellä. Kumma juttu.

Edellisen yön raekuuron tuotoksia oli siellä täällä maastossa.

Vastaa tuli Ranskan PTL joukkue. Ajattelin, että he ehtivät juuri ja juuri maaliin. Ja niin kävikin, tämän retken jälkeen menimme katsomaan viimeisiä maaliin saapujia (UTMB ja PTL kisa) ja Ranskan joukkue ehti maaliin juuri hetkeä ennen maalin sulkemista. Saivat mielettömät suosionosoitukset! PTL on ns retkeilykisa, matkaa siinä tulee 290km, nousemetrejä huimat 26,500! Aikaa koitokseen on 150 tuntia. Tänä vuonna muistaakseni puolet joukkueista keskeytti tai eivät päässeet ajoissa maaliin. Todella rankka koitos.

Kyllä täällä oli kaunista!

Chamonix jäi vasemmalle puolelle kun likka jatkoi polkua ylöspäin.

Otettiin vielä parit fotot ennekuin

käännyttiin ja lähdettiin kävelemään takaisin miehen ja muun seurueen luo.

Kaunista oli, tänne voisi palata! Onko Chamonix tai Alpit sinulle tuttu paikka?

10 kommenttia artikkeliin ”Melkein Euroopan huipulla

1. Hurja hissi tuonne ylös! Harva noin jyrkkä onkaan, ei ihme jos vähän jänskätti. Upeat näköalat jälleen, olisi kiva taas itsekin päästä alpeille. Olen käynyt Itävallan, Saksan ja Sveitsin puolella.

• Olihan se hissi vähän pelottava, varsinkin se viimeinen pätkä, mutta hienot maisemat siitä oli, jos pääsi väenpaljouden keskeltä katsomaan, tai uskalsi avata silmänsä 😀 Tää oli mun eka kerta Alpeilla, toivottavasti ei vika.

2. Iiiks miten komeat maisemat! Mä olen aina haaveillut matkasta johonkin alppimaahan. Noissa hissilöissähän voisi taktikoida ja mennä moiseen heti jonkun onnettomuuden jälkeen, sillä kuinka todennäköistä on, että heti perään sattuisi toinen onnettomuus…?

• Onhan ne Alpit komeat, toivottovasti pääsen vielä joskus ihailemaan niiden kauneutta enemmän! Ois kiva tehdä joku pidempi reitti siellä, vaikka ei huippua vallottaiskaan. Tosi harvoin noissa hisseissä onnettomuutta tapahtuu, vuoden 55 jälkeen kun tuo oli avattu on tapahtunut vain 2 onnettomuutta, se on vähän kuin lottovoitto osuisi omalle kohdalle 😀

3. Voih, tuonne pitää kyllä päästä! Chamonix on kuulemma myös kiipeilijöiden suosiossa, ja vaikea kuvitella Euroopasta huipumpaa paikkaa sille. Ihanaa, että teille sattui noin lämpimät ja kesäiset kelit.

• Juu, se taitaa olla suosituin kiipeilypaikka, mutta vaatii sitten jo astetta enemmän kokomusta jos tuonne lähtee. Onhan noi maisemat mielettömät, toivottavasti osuu reissusi varrelle!

4. Tuttuja maisemia 🙂 Käytiin viime kesänä myös Aiguille du Midissä hissillä ihastelemassa maisemia ja paluumatkalla hypättiinkin pois jo Plan l´Aiguillessa sekä käveltiin sieltä kivoja alamäkipolkuja pitkin Chamonixiin. Mutta tuolla huipulla ei tullut mieleenkään lähteä patikoimaan nähtyäni lumikinokset ja ne kiipeilijäletkat varusteineen 😀 Ja onneksi tuli muuten käytyä jo viime kesänä, kun tuon onnettomuuden jälkeen saattaisin miettiä pari kertaa 😉

5. Jos ois ollut aikaa niin oltais tehty sama, mutta ei ollut 😦 Joo huipulla tarvii astetta kovemmat vermeet että pääsee eteenpäin. Tosiaan pari vuotta sitten 2 suomalaista liukastu jäällä (niillä oli jääraudat ja hakut) ja tippuivat joku 100 metriä alas, josta ohikulkija löysi ne.
    Mä en miettinyt sitä hissiä ollenkaan ennenkuin astuin siihen, sitten nousi pienet hikikarpalot otsalle ja aloin kelamaan kaikkea ”mukavaa” 😀

6. Wow mahtavia maisemia. Reissusta alpeille on tooodella kauan, nuorempana kaytiin vanhempieni kanssa Itavallassa talvisin laskemassa, hinnat on monissa kohteissa aika kovia mutta kylla nuo maisemat on vaan niin mahtavat.

• Maisemat oli henkeäsalpaavan upeat, tuntuu nää meidän vuoret ihan pikku kukkuloilta 😀 Kallistahan tuolla on, verrattuna vaikka Espanjan tai Turkin hintatasoon. Oma keittiöllinen asunto oli siksikin kätevä, vähän pystyi säästäämään kun itse teki osan ruoiasta.